A Civil kerekasztal fő célja
A Kerekasztal a partneri viszony kialakításával, illetve fenntartásával biztosítja a társadalmi szervezetek részvételét a városi döntéshozatalban.
Az udvariasság
Kétértelmű érték: a legjobbat éppúgy jelentheti, mint a legrosszabbat.
Amikor negatív:
- Az önmagában hívő udvariasság
A udvariassággal szemben először is az a fontos, hogy ne üljünk fel neki.
Az udvariasság nem erény, és egyik erényt sem pótolhatja.
Az udvarias viselkedés során az ember olyannak látszik kívülről, amilyennek belül kéne lennie.
A gyerekeket feltétlenül nevelni kell az udvarias viselkedésre.
Az udvariasság az erénynek a látszata.
Aki udvariasan viselkedik, előbb-utóbb hasonlítani kezd ahhoz, amit utánoz
(rájön, hogy érdemes szeretettel fordulni másokhoz)
2.
Hűség
A hűség az UGYANAZ erénye.
Valójában nem, vagyunk ugyanazok, mint tegnap, csak azért vagyunk ugyanazok, mert ugyanazt vallom magamnak, mert a sajátomként tartok számon bizonyos múltat.
A hűség:
- Nem a feledés ellentéte
- hanem a szélkelep, érdektől vezérelt csapodárságé, a megtagadásé, a hitszegésé, az álhatatlanságé.
Persze nem mindegy, hogy mihez vagyunk hűek (más a szerelmünkhöz és más az autónkhoz)
Hűség és a gondolataink viszonya:
Fontos:
Ellenállni a divatoknak, az érdek változékonyságának
Legyünk az eszméinkhez, gondolatainkhoz hűségesek,
Azaz MÉGSEM feltétlenül:
Ha az ember hűségesebb lenne a gondolataihoz, mint az igazsághoz, akkor a gondolkodáshoz, mint olyanhoz lenne hűtlen.
Legelőször is az igazsághoz legyünk hűek!
Ne utasítsuk el eszméink megváltoztatását (mint a dogmatikus)
Ne tekintsük abszolútumnak (mint a fanatikusok)
Hűség:
Jó és alapos ok nélkül nem változtatunk gondolatainkon, és –miután nem lehet folyvást vizsgálódni- újabb vizsgálatig azt tartjuk igaznak, ami egyszer világosan és szilárdan annak bizonyult.
Az embernek joga van változtatni a gondolataink, de csak ha muszáj Először is az igazsághoz, azután az igazság emlékéhez (a megőrzött igazsághoz).
Az erkölcs az udvariassággal kezdődik, a hűséggel folytatódik. Először azt csinálja az ember, amit szokás, azután magára vállalja azt, amit tennie kell.
A múltat nem eltörölni kell, hanem beteljesíteni (a sok jó szándékot)
3.
A bölcs elővigyázatosság
Ne csak szándékainkért vagy elveinkért feleljünk, hanem amint előre láthatjuk őket, tetteink következményeiért is.
Arisztotelész szerint:
A bölcs elővigyázatosság az a képesség, amely lehetővé teszi, hogy kellően mérlegeljünk, mi a jó vagy rossz az ember számára.
Nem általában érvényes, mindig valamilyen konkrét helyzetben szükséges döntenünk.
Lényege:
Úgy cselekedjünk, ahogyan kell.
A bölcs elővigyázatosság nem uralkodik, de kormányoz
(önmaga csupán eszköz, megmutatja, hogy adott helyzetben miként kell viselkednünk a nemes célok érdekében)
Nem elég szeretni az igazságot ahhoz, hogy igazságosak legyünk, a békét, hogy békések legyünk: a helyes megfontolásra, a helyes döntésre, a helyes cselekvésre is szükség van.
A bölcs elővigyázatosság a döntésről gondoskodik.
Érdemes követni, mert
Az okos ember nemcsak arra figyel, ami bekövetkezik, hanem arra is, ami bekövetkezhet.
A bölcs elővigyázatosság választja el
A cselekvést a kapkodástól,
A hőst a forrófejűségtől
Hozzájárulhat ahhoz, hogy a legtöbbet élvezzünk és a legkevesebbet szenvedjünk, de számolva a valóság kényszereivel.
Csak méltányolandó cél érdekében erény, másként csak ügyesség lenne.
A legelső az, hogy ne ártsunk, a legelső, hogy oltalmazzunk. Ez maga a bölcs elővigyázatosság, amely nélkül minden erény tehetetlen vagy ártalmas lenne.
Az elővigyázatosság nem tiltja a kockáztatást, a veszélyt sem kerüli mindig.
(de felméri, hogy érdemes-e kockáztatni, ha igen, mekkora a veszély, mik a korlátok, mi a cél, miként lehet felkészülni az előadódó helyzetekre stb.)
Óvatlan dolog csak az erkölcsre hallgatni, de erkölcstelen dolog óvatlannak lenni.