A Civil kerekasztal fő célja
A Kerekasztal a partneri viszony kialakításával, illetve fenntartásával biztosítja a társadalmi szervezetek részvételét a városi döntéshozatalban.
A jóhiszeműség
A jóhiszemű ember azt mondja, amit hisz, még akkor is, ha téved, minthogy azt hiszi, amit mond.
Az őszinteség ellentéte:
Nincs abszolút őszinteség, de abszolút szeretet vagy igazságosság sincs:
Ez azonban nem akadályozza meg, hogy iparkodjunk feléjük, törekedjünk rájuk, s olykor egy kicsit megközelítsük őket.
Az őszinteség:
Mindent ki kell hát mondani?
NEM
Az őszinteség nem magamutogatás. Az őszinteség nem kegyetlenség. Az embernek joga van hallgatni, nagyon gyakran kell is.
A jóhiszeműség nem a hallgatást tiltja, hanem a hazugságot (vagy a hallgatást csak akkor, ha hazug lenne).
Az igazmondás nem együgyűség.
Montaigne:
Álnok ember az, aki csak akkor mond igazat, ha rákényszerítik, vagy ha az igazmondásnak hasznát látja: de nyomban hazudik, ha kicsi a kockázat, s nem csíphetik rajta.
Arról van szó, hogy amennyire csak lehet, igaz módon éljünk, akár szorongás, kiábrándulás vagy boldogtalanság árán is. Hűség először is az igazsághoz!
Többet ér egy igazi szomorúság, mint egy ál-öröm.
A jóhiszeműség erény, de a bölcs elővigyázatosság is, az igazságosság is, meg a felebaráti szeretet is az. Ha azért kell hazudni, hogy életben maradjunk vagy ellenálljunk a barbárságnak vagy megmentsük azt, akit szeretnünk kell, semmi kétség: ha nincs más mód, vagy minden más mód rosszabb lenne, hát HAZUDNI KELL.
Az elismerés kifejezése és fogadása. A dicséret
„Remek volt a beszámolód!” „Rendkívül érzékeny ember vagy.”
…az effajta dicséretekkel milyen keveset árul el önmagáról a beszélő, miközben ítéleteket hirdet ki. Mindenféle ítéletet – pozitívot és negatívat egyaránt – életidegen kommunikációnak vélek.
Az elismerés értékét csorbítja, ha az emberek megérzik benne azt a hátsó szándékot, hogy a dicsérettel valamit el akarnak érni náluk.
Hogyan dicsérjünk?
- Kerülnünk kell az általánosságokat („nagyszerű”; „jó”, stb.)
A dicséret folyamata:
1./ Megnevezzük a cselekedet, amely jóllétünkhöz hozzájárult, 2./ Megnevezzük a szükségletünket, amely kielégült,
3./ Megnevezzük a kiteljesedett örömöt, amit mindezek
eredményeztek.
Az elismerés fogadása
Sokunknak nehezére esik az elismerés könnyed elfogadása. Azon aggályoskodunk, hogy valóban megérdemeljük-e? ; „Vajon mit várnak el érte cserébe?”
Esetleg attól félünk, hogy nem tudunk megfelelni az elismerés mögötti várakozásnak.
Ne legyünk elbizakodottak!
Fogadás:
„Ugyan semmiség”; „Miért kell ebből ekkora ügyet csinálni?”
- Kérdezzünk rá: „Mit ért azon, hogy káprázatos?” A jelzőkre mindenképpen rákérdezhetünk. Módja van rá, hogy részletesebben kifejtse, mire gondol. Egyetlen mosollyal, egyszerű köszönettel) Nem bonyolódsz bele, ha nem tűnik őszintének. (Gondold végig: pl. túl közel a kérés és a dicséret.
Ugyanolyan empátiával fogadjuk az elismerést, mint minden más üzenetet. Meghallgatjuk, mit tettünk, amivel hozzájárultunk mások jólétéhez, s hogy ezáltal milyen érzéseik és szükségleteik elégültek ki. Szívünkbe zárjuk azt a mámorító igazságot, hogy hozzá tudtunk járulni mások életének a szebbé tételéhez.
Hogyan mondjunk nemet?
Miért nem merünk nemet mondani? Azt hisszük, hogy
Hogyan ne mondjunk nem-et?
Helyes megoldások:
- Ha őszinte lelkesedést érzünk, ha szinte kapunk az alkalmon, akkor a válaszunk határozott igen.
- Ezzel szemben, ha süllyedő érzés fogja el az embert, az ódzkodást jelez, azt jelenti, hogy a válaszunk határozott nem.
Ha a legcsekélyebb bizonytalanságot érezzük, akkor tegyük meg a következő lépést.
Próbáljuk azt mondani: „Nem is tudom. Jobban kellene ismernem a dolgot.”
Az időnyerés érdekében is (és a helyzet tényleges ismeretének érdekében) kérjünk bővebb tájékoztatást.
(1 perc-több nap is lehet az időkérés)
Ne siessük el a dolgot, és ne feledjük, hogy az első reakciónk többnyire csalhatatlanul megsúgja, hogy mi legyen a becsületes válaszunk. .
Ha mégis igent mondtunk és meggondoljuk magunkat, a lehető leggyorsabban változtassunk:
- Elakadt lemez technika:
(képesnek kell lennünk az asszertív, laza hangszín és hangerő fenntartására, miközben állhatatosan kitartunk álláspontunk mellett.
Világosan és tömören fejtsük ki álláspontunkat, és ahol csak lehet, használjuk a „nem” szót a visszautasításban, hogy ne hagyjunk kétséget a másikban a szándékaink felől! Adjunk megfelelő körítést a kijelentésünkhöz – az elutasításunk rövid indoklását vagy bocsánatkérést, amennyiben őszintén sajnáljuk, hogy nem tudjuk teljesíteni a kérést. A lényeg az, hogy empatikusak, de állhatatosak legyünk! .
- Amikor megtagadunk valamit, próbáljuk meg érte vállalni a felelősséget. Nem kell másra hivatkozni, másra hárítani a dolgot Csak annyit kell tennünk, hogy „nem tudok” helyett azt mondjuk: „nem akarok”, nem örülnének” helyett azt mondjuk: „nem örülnék”,
Különben újabb lehetőséget kap, hogy levegyen a lábáról.
- Legyünk következetesek. A tétovázás megtévesztő lehet.
Csak akkor érezhetjük magunkat biztonságban, ha tudhatjuk valakiről, hogy azt mondja, amit gondol,, hogyha igent mond, az igent jelent, s ha nemet mond, az nemet.
Ha tudunk becsületesen nemet mondani, az azzal az előnnyel is jár, hogy több mindenre tudunk igent mondani.
Hogyan adjuk elő kéréseinket?
Először is döntsük el, hogy mit akarunk.
Azután asszertíven továbbítsuk.
Kinek?
Aki tud valamit tenni a kívánságaink és szükségleteink érdekében.
Az érdekelthez tehát:
„Azt szeretném, ha…” , Kérlek, segítenél…?”
Ez elvezet minket ahhoz, hogyan kérjünk asszertíven. Tegyünk egy pozitív „én” állítást, amely világosan és tömören kifejezi a szükségleteinket, vágyainkat és preferenciáinkat!
Gondoskodjunk arról, hogy a hangszínünk, hangerőnk és nem verbális kommunikációnk megfelelően tükrözze az érzéseink erejét a témával kapcsolatban.
Jó kérésindítások: